Saját történet következik. Akik tudják, mi az a babyhaler, azoknak a gyermeke bizonyára szenvedett már aszthmás rohamtól, vagy pedig egészségügyben dolgoznak. Aki nem tudja, annak röviden annyit, hogy a babyhaler a nagyon kicsi gyermekeknek (kb 2,5 év- 3 év alatt) segít a hörgőtágító sprayk belégzésében, mert ők még túl kicsik ahhoz, hogy maguktól hatékonyan belélegezzék a gyógyszert egy fulladásos roham esetén.
Image courtesy of Arvind Balaraman at FreeDigitalPhotos.net
Az én kisfiamnál már másodjára fordul elő, hogy megfázásos betegségnél azt vettem észre, hogy kifelé légzéskor préseli a levegőt, szabad füllel hallhatóan is sípol. Az első alkalommal még bíztam benne, hogy megússzuk ennyivel és soha többet nem lesz ilyen tünete, de ma, szombat délután, egy hosszabb séta után ismét hallottam ezt a jól felismerhető légzési nehezítettséget kilégzéskor a tüdeje felett. Lesz még erről szakmai poszt a blogon bővebben, most csak annyit, hogy ez a hörgőszűkület jele, amely szerencsére nem egyenlő automatikusan az aszthmával, hanem vírusos, bacis fertőzések is létrehozhatják. A hörgőcskék átmérője amúgy is szűk ilyen pici korban (minél kisebb a gyerek, ugye annál szűkebbek), ez gyulladáskor még jobban beszűkül, és fizikai aktivitás (rohangálás, motorozás, hisztizés stb) még fokozza ezt az állapotot. A sípoló légzés megoldására az a megoldás, ha hörgőtágító gyógyszert juttatunk a baba tüdejébe, ez vagy kórházban történhet inhalálással, vagy ezzel a bizonyos eszközzel, ami kicsiknél a babyhaler.
Hűha, ez nem játék, gondoltam, szóval irány a legközelebbi gyógyszertár, és vegyünk egy babyhalert plusz a hörgőtágító sprayt, biztos, ami biztos. Ne maradjunk hétvégén éjszakára gyógyszer és eszköz nélkül, semmi kedvem kórházba rohangálni inhaláláshoz, ha esetleg mégis kellene. Mivel a kisvárosban, ahol lakunk, nincs gyógyszertári ügyelet, irány a legközelebbi város bevásárlóközpontjának patikája. Ott a következő párbeszéd zajlott le köztem és a pult másik oldalán lévő hölgy között.
-Jó napot kívánok, a kisfiam két éves és befulladt, egy babyhalert szeretnék.
– Ilyet itt mi nem tartunk.
-??? (annyira meglepődtem, hogy nem is tudtam mit reagálni. Ennyi volt a válasz ugyanis, körülbelül nulla segítőkészséggel.)
– De mégis, akkor honnan szerezhetnék egyet? Nem szeretnénk éjszakára enélkül maradni. Melyik a legközelebbi ügyeletes patika?
– Az xy. patika.
– É az merre van? Nem tudom ugyanis.
– (elmagyarázza).
Miközben fizetem a gyógyszert, mert az legalább volt- bár az eszköz nélkül semmire sem megyek vele-azon gondolkodom, hogy VALÓBAN ennyit tesz egy ügyeletes gyógyszertár egy beteg kisgyerek anyukájáért? Már majdnem szóvá is tettem az elégedetlenségemet, mikor még a következő tanácsot kaptam: még megnézhetem a még nagyobb város még nagyobb bevásárlóközpontjának gyógyszertárjában, ott talán van, és nyitva is vannak.
Elköszöntem és kimentem. Bár nem látszott rajtam, iszonyatosan mérges voltam. Nézzük csak meg mi történt:
Bemegy egy anyuka a gyógyszertárba, hogy fullad a gyereke, és kér gyógyszert+ eszközt. Eszköz nincs, kiadják a gyógyszert (amit nem tud használni az eszköz nélkül), ezzel el van intézve a dolog. Megmondják, hol van a legközelebbi ügyeletes gyógyszertár. Ezután anyuka oldja meg, ahogy akarja.
Ha én lettem volna a pult másik oldalán, a MINIMUM, hogy megpróbálom kideríteni, a környéken hol lehet kapni ilyen eszközt. Vagy túl naiv vagyok? Én orvosként – és mivel ezer ilyen esetet láttam már-, tudtam, hogy nem súlyos a dolog, de aki laikus, az mit csinál???
Ez körülbelül két darab telefont jelentett volna az említett patika asszisztensének- remélem hogy csak asszisztens volt és nem gyógyszerész, esetleg szakgyógyszerész, mert az dupla szégyen… Az elsőből kiderült volna, hogy amit ő a másik ügyeletes gyógyszertárnak gondolt, az ZÁRVA volt, mert csak éjjel 22.00 és24.00 között tartott ügyeletet. Ezzel megspórolt volna nekünk egy autóval kb húszperces hiábavaló utat (és ha nincs autónk, akkor egy fulladós gyerekkel tömegközlekedjek ugye). Mert mi azt tettük, hogy odavezettünk, ahol meglepődve zárt ajtókat találtunk. Ki volt írva egy LED-es kijelzőre, hogy melyik (az immár 3. számú) ügyeletes patika… oda is elmentünk, AZ IS ZÁRVA VOLT!!! Ezt nem is értettem, közben utánanéztem én is, az interneten is a 3. számú volt feltüntetve ügyeletesként, égett a villany és öt perc várakozás+csengetés ellenére senki sem nyitott ajtót. Ez normális amúgy?
Onnan felhívtam az aktuális városi ügyeletet, hogy mondják már meg mit csináljak. Innen üzenem a nővérnek, akivel beszéltem telefonon, hogy imádom, és nagyon köszönöm a segítőkészségét! Tényleg mindent megtett, amit lehetett, még keresett is nekem egy babyhalert amit estére kölcsönkaphatnék, sajnos nem talált. Ellátott infókkal, elmondta, hogy az ügyeletes patika az egyes számú, ahonnan egy órával ezelőtt dobtak ki ugye J Itt már tényleg nem tudtam, hogy sírjak vagy nevessek… Komolyan, ez ekkora probléma a 21. században? Nem lehet kiküldeni pénteken este egy listát a helyi kb 5 gyógyszertárnak, hogy KI AZ ÜGYELETES????? És akinek nincs autója, az végigtömegközlekedi a hülyeség miatt az összes patikát?????
Végül tényleg a legközelebbi legnagyobb város legnagyobb bevásárlóközpontjában kötöttünk ki- először persze felhívtam őket telefonon, és nagyon segítőkészek voltak, és szerencsénkre volt is nekik babyhalerük. Nyugodtan tértünk haza, de még mindig bosszant az első patika hozzáállása.
És akkor most nézzük, én mit tettem volna, ha hozzám jön anyuka fulladós panasszal.
Mindent megtettem volna, hogy ez az anyuka úgy lépjen ki a patikából, hogy TUDJA, hova kell mennie a legközelebbi babyhaler-ért, amit időközben már el is tettek neki. Következzen tehát az előbbi párbeszéd egy virtuális segítőkész világban.
Image courtesy of iosphere at FreeDigitalPhotos.net
Virtuális anyuka: Jó napot kívánok, a kisfiam két éves és befulladt, egy babyhalert szeretnék.
Virtuális én a gyógyszertári eladó/gyógyszerész/asszisztens szerepében: Sajnos ilyet itt mi nem tartunk. Fullad a gyerek? (VÉSZCSENGŐ!!! Szombat délután van és súlyos is lehet, akár most is és akár később is.)Várjon, felhívom a legközelebbi patikát, nekik van- e.
(Kicseng, nem válaszolnak- nyilván nincs ott senki)- Nem veszik fel, megnézem a neten, valóban ők- e az ügyeletesek. (Megnézem, kiderül, hogy igen, de csak este 10 óra és éjfél között).
Na akkor utánanézek, ki lehet rajtuk kívül most nyitva, mint délutáni ügyelet ( Kiderül, hogy senki, legalábbis az internetes információk szerinti 3. patikában sem veszi fel senki a telefont.)
Hű, akkor nem vagyunk előrébb, mindjárt felhívom a legközelebbi legnagyobb város legnagyobb bevásárlóközpontjában lévő patikát, ott esélyes, hogy lesz babyhaler és nyitva is vannak, és akkor most le is beszélem, hogy tegyék el Önnek.
(telefonálok, kiderül, hogy van, és el is teszik az anyukának). Anyuka, akkor várják a gyógyszertárban, most indulhatnak is.
Virtuális anyuka megnyugodva: Köszönöm a segítségét!
Ennyibe tellett volna segíteni.
—————————————————————————-
A facebook oldalunkat like-oltad már? Ha nem, akkor gyere, szeretettel várunk ott is:
https://www.facebook.com/mamigyogyit?ref=hl
Kommentek